تخفیف های شگفت انگیز فروشگاه دهلند رو از دست ندهید!

سرکه سیب و این همه خاصیت ؟!!

بازدید: 224 بازدید
سرکه سیب این همه خاصیت ؟

امروزه با طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها روبرو هستیم که استفاده از داروهای شیمیایی برای درمان می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. بنابراین بهتر است با خواص درمانی میوه‌ها و سبزیجات آشنا شویم. سرکه سیب یکی از ترکیبات موثری است که در درمان بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها کاربرد دارد. در این مطلب به بررسی خواص سرکه سیب می‌پردازیم.

خواص سرکه سیب در طب سنتی چیست؟

برخی از افراد گمان می‌کنند سرکه سیب فقط یک چاشنی پرکاربرد است، اما واقعیت این است که خواص سرکه سیب آن را به ترکیبی شفا بخش برای درمان بیماری‌های مختلف تبدیل کرده است؛ زیرا حاوی املاح و ویتامین‌های بسیاری است. سرکه سیب که از تخمیر طولانی به دست می‌آید و انواع پروبیوتیک‌ها را فعال می‌کند، کالری بسیار ناچیزی دارد می‌تواند امراض بسیاری را درمان کند و شدت علائم را کاهش دهد

همچنین متخصصین طب سنتی عقیده دارند سرکه طبع سرد و خشک دارد، به همین جهت برای درمان بیماری‌هایی که در اثر غالب شدن طبع گرم بروز می‌کند بسیار کاربردی است. با اینکه خواص سرکه سیب برای مردان و زنان یکسان است و هیچ منع مصرف جنسی برای آن وجود ندارد، اما ممکن است مردان در اثر مصرف بیش از اندازه‌ی سرکه سیب دچار خستگی شوند. در ادامه به خواص سرکه سیب در طب سنتی اشاره می‌کنیم

 

تاثیر سرکه سیب بر درمان کبد چرب

کبد چرب  یک بیماری مزمن است که درصورت عدم درمان بیمار را با عوارض جدی روبرو می‌کند. بهتر است بدانید خواص سرکه سیب ناشتا موجب درمان بیماری‌های کبد می‌شود.  زیرا به دفع سموم از بدن کمک می‌کند و با رفع چربی‌های جمع شده در بدن موجب بهبود عملکرد کبد و کاهش علائم می‌شود. همچنین یکی دیگر از خواص سرکه سیب برای کبد چرب  این است که ورم کبود را بهبود می‌بخشد.

 

طریقه استفاده از سرکه سیب برای درمان کبد چرب

با توجه به اینک سرکه سیب ترکیب اسیدی دارد، مصرف آن باید از مقادیر کم شروع شود و به تدریج افزایش پیدا کند. پس بیماران باید مصرف سرکه سیب را از روزی یک قاشق غذاخوری شروع کنند و درصورتی‌که مشکلی مانند سوزش مری را احساس نکردند، چند روز بعد میزان مصرف را به روزی دو قاشق غذاخوری افزایش دهند.

دکتر تغذیه  با تنظیم یک رژیم غذایی مناسب، کاهش میزان کالری دریافتی و افزایش مصرف میوه و سبزی در کاهش وزن به شما کمک می‌کند

 

خواص سرکه سیب برای قلب

بیماری‌های قلبی به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. اما اگر می‌خواهید یک راه مطمئن و کم ریسک برای درمان آن انتخاب کنید، بهتر است با خواص سرکه سیب برای قلب آشنا شوید. سرکه سیب به دلیل دارابودن استیک اسید، می‌تواند میزان کلسترول خون را کاهش دهد و از این طریق گرفتگی عروق را کم و بیماری قلبی را درمان کند.

اسید کلروژنیک یک آنتی اکسیدان قوی است که در ترکیبات سرکه سیب وجود دارد و از اکسیده شدن کلسترول جلوگیری می‌کند.

.

تاثیر سرکه سیب بر معده

مشکلات و ناراحتی‌های شایع معده مانند گوارش کند یا سنگین و اختلالات شکمی با مصرف سرکه سیب تسکین می‌یابد. سرکه سیب با کم کردن میزان اسیدیته معده، به بهبود علائم سوزش سردل کمک می‌کند. به همین دلیل به کسانی که از مشکلات گوارشی رنج می‌برند توصیه می‌شود برای بهره‌مندی از خواص سرکه سیب برای معده بعد از غذا، به خصوص غذاهای چرب و سنگین یک قاشق غذاخوری سرکه سیب میل کنند تا بروز علائم کاهش پیدا کند.

متخصصان طب سنتی عقیده دارند خواص سرکه سیب با عسل موجب متعادل کردن اسید معده و جلوگیری از سوزش سر دل می‌شود. همچنین در مواردی که فردی مبتلا به التهاب مری باشد، خواص سرکه سیب خانگی می‌تواند به عنوان داروی ضد التهابی و تسکین دهنده‌ی مری موثر واقع شود.

 

تاثیر سرکه سیب بر سلامت مفاصل

یکی دیگر از تاثیرات سرکه سیب بر سلامت، مربوط به کاهش التهاب و درد مفاصل  است. خواص سرکه سیب برای درد زانو  باعث می‌شود از آن به عنوان یک داروی خانگی موثر استفاده شود. همچنین کسانی که مبتلا به آرتریت یا سایر اختلالات التهابی هستند می‌توانند از سرکه سیب استفاده کنند. برای بهره مندی از خواص سرکه سیب برای پا درد می‌توان آن را به صورت موضعی روی مفصل یا به صورت خوراکی استفاده کرد

.

خواص سرکه سیب برای لاغری

سرکه سیب به طور مستقیم و غیر مستقیم بر کاهش وزن تاثیر دارد. مصرف سرکه سیب از سویی جذب قند هنگام هضم غذا را کاهش می‌دهد که موجب افزایش سوخت و ساز چربی و کاهش وزن می‌شود. از سوی دیگر خواص سرکه سیب و عسل موجب کاهش اشتهای کاذب، کاهش کلسترول و چربی مضر می‌شود و به تعدیل وزن کمک کند

 

خواص سرکه سیب برای سلامت پوست

کسانی که با روش‌های مراقبت از پوست آشنایی داشته باشند، به خوبی با خواص سرکه‌ی سیب بر زیبایی و سلامت پوست آگاه هستند. واقعیت این است که سرکه سیب ماده‌ای موثر برای پاکسازی پوست از آلودگی‌ها و سلول‌های مرده است و ضمن باز کردن منافذ بسته پوست بر زیبایی و جلوگیری از آکنه تاثیر می‌گذارد. همچنین در درمان لک‌های پوستی و منگونه‌های پوستی تاثیر زیادی دارد

 

 

از بین بردن باکتری‌های مضر

این سرکه می‌تواند به کشتن پاتوژن‌ها کمک کند. در گذشته مردم به‌طور سنتی از سرکه برای ضد عفونی کردن، درمان قارچ ناخن، شپش، زگیل و عفونت گوش استفاده می‌کردند. بقراط، پدر طب مدرن نیز بیش از ۲۰۰۰ سال پیش از سرکه برای تمیز کردن زخم‌ها استفاده می‌نمود.

کمک به کاهش وزن

خواص سرکه سیب برای لاغری هم کاربرد دارد و به روش‌های مختلفی می‌تواند موجب کاهش وزن و لاغری شود. شما می‌توانید انواع روش‌های مصرف سرکه سیب برای لاغری را در این مقاله مطالعه کنید. با این وجود آنچه مسلم است و در کاهش وزن موثر خواهد بود، پیروی از یک رژیم لاغری استاندارد و تحرک داشتن کافی در طول روز است؛ در غیر این صورت تنها یک ماده غذایی نمی‌تواند چاقی را درمان کند !

مدیریت قندخون

سرکه سیب اغلب به عنوان یک روش طبیعی برای کنترل سطح قندخون به ویژه برای افرادی که مقاومت به انسولین دارند توصیه می‌شود: وقتی سرکه قبل از یک وعده غذایی پرکربوهیدرات مصرف شود سرعت تخلیه معده را کاهش داده و از افزایش شدید قند خون جلوگیری می‌کند. همچنین این سرکه حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و به بدن کمک می‌کند تا گلوکز بیشتری را از جریان خون خارج کرده و به سلول‌ها منتقل کند که در نتیجه سطح قند خون کاهش می‌یابد.

نگهداری مواد غذایی

از دیگر خواص سرکه سیب می‌توان به خاصیت نگهدارندگی آن اشاره کرد. سرکه یک نگهدارنده خوب برای مواد غذایی است و مطالعات نشان می‌دهد که مانع از رشد باکتری‌هایی مانند coli و فاسد شدن غذا می‌شود.

 

تاثیر بر مشکلات ریوی

سرکه‌ای که از سیب حاصل می‌شود دارای خواصی است که ممکن است برای افراد مبتلا به آسم مفید باشد، اما هنوز هیچ مطالعه معتبری در این رابطه منتشر نشده است که ثابت کند این ماده اسیدی به کاهش علائم بیماری‌های مزمن تنفسی کمک می‌کند. بنابراین در حال حاضر، نظریه‌هایی که بیان می‌کنند این سرکه به افراد مبتلا به آسم کمک می‌کند، التهاب ریه‌ها را کاهش می‌دهد و رشد باکتری‌ها و ویروس‌ها را متوقف می‌کند هنوز فقط در حد نظریه هستند

خواص سرکه سیب برای پوست

سرکه سیب با توجه به خواص ضدباکتریایی خود، یک درمان رایج برای بیماری‌های پوستی مانند خشکی پوست، آفتاب سوختگی، کاهش برنزه شدن و اگزما است. پوست به‌طور طبیعی کمی اسیدی است و استفاده از این سرکه به‌ صورت موضعی می‌تواند به تعادل مجدد pH طبیعی پوست کمک نموده و سد محافظ پوست را بهبود بخشد.

 

خواص سرکه سیب برای مو

دلایل زیادی وجود دارد که چرا این چاشنی اسیدی برای سلامت مو توصیه می‌شود که از این میان مهم‌ترین دلایل به صورت زیر فهرست شده‌اند: خاصیت اسیدیته و pH: سرکه سیب حاوی اسید استیک است و موهایی که کدر، شکننده یا وز به نظر می‌رسند، از نظر مقیاس pH قلیایی‌ترند. به این ترتیب، ماده اسیدی سرکه‌ به کاهش pH کمک کرده و سلامت مو را به تعادل می‌رساند. خاصیت ضد میکروبی: این سرکه یک ضد عفونی کننده خانگی محبوب است که می‌تواند به کنترل باکتری‌ها یا قارچ‌هایی که می‌توانند منجر به مشکلات پوست سر و مو (مانند عفونت‌های جزئی یا خارش) شوند، کمک کند. دلایل دیگر: سرکه‌ سیب اغلب به دلیل غنی بودن از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای مو، مانند ویتامین C و B مورد ستایش قرار می‌گیرد. برخی همچنین ادعا می‌کنند که این سرکه حاوی آلفا هیدروکسی اسید است که به لایه برداری پوست سر کمک نموده و اثرات ضد التهابی آن می‌تواند شوره سر را رفع نماید.

چگونگی استفاده از سرکه سیب برای مراقبت از مو

با مخلوط کردن دو قاشق غذاخوری سرکه سیب با آب (پس از شامپو کردن مو) و شستن یکنواخت موها با این مخلوط اسیدی به مدت چند دقیقه و آبکشی موها می‌توان به سلامت و درخشندگی موها کمک نمود. تکرار این عمل پس از مدتی موجب بازگرداندن تعادل موها می‌شود، اما اگر مشکلات مو یا پوست سر بدتر شد، باید استفاده از آن متوقف شود؛ زیرا سرکه سیب حاوی اسیدهای استیک است که به عنوان اسید سوزآور شناخته شده‌اند و ممکن است پوست را تحریک کنند یا بسوزانند

 

نقش سرکه سیب در درمان مشکلات دستگاه گوارش

به گفته برخی سرکه سیب با سرشار بودن از بعضی ویتامین‌ها، در سلامت دستگاه گوارش و دفع سموم آن بسیار موثر است. این سرکه در درمان برخی بیماری ها و اختلالات دستگاه گوارش نیز تاثیر بسزایی گذاشته است

 

خواص سرکه سیب در دستگاه گوارش

  • نفخ و گوارش: در افرادی که مشکل نفخ و گوارش آن‌ها به علت کمبود ترشح اسید معده است، استفاده از سرکه سیب به عنوان اسید معده عمل کرده و مشکلاتی چون نفخ و یبوست را کاهش می‌دهد.
  • هضم: استفاده از سرکه سیب بعد از خوردن غذا و هم‎چنین مواقعی که دستگاه گوارش دچار بده هضمی غذا شده است موثر است. سرکه سیب در معده مانند اسید معده عمل کرده و به هضم غذا کمک می‌کند. برای استفاده از سرکه سیب لازم است ابتدا سرکه را با َآب کافی مخلوط کرده و سپس مصرف شود.
  • رفلاکس: در بعضی از افراد مشکل رفلاکس معده نیز به علت کاهش تولید اسید معده است. استفاده از سرکه سیب باعث می‌شود مقدار اسید بیش‌تری وارد دستگاه گوارش شده و مقدار PH معده متعادل شود. با جایگزین شدن سرکه سیب مشکل کمبود اسید معده و در نتیجه رفلاکس معده بهبود پیدا کند.
  • مشکلات معده: سرکه سیب به علت سرشار بودن از فیبر و آب می‎تواند بسیاری از مشکلات معده را بهبود ببخشد و معده را تقویت کند. معمولا به کسانی که دارای مشکلات معده هستند توصیه می‌شود مصرف سرکه سیب را در برنامه غذایی خود جای دهند.
  • التهابات روده: از نظر برخی مصرف سرکه سیب می‌تواند به هضم سریع برخی غذاهای مشکل دار و مسموم، کمک کرده و مانع از بروز التهابات روده شود.

 

عوارض سرکه سیب در گوارش

همانطور که برخی معتقد هستند سرکه سیب دارای خواص فراوانی است برخی دیگر بر این باورند که سرکه سیب ممکن است عوارض فراوانی داشته و لازم است از مصرف آن خودداری شود. بیشترین شواهد در ایجاد آسیب توسط سرکه سیب مبنی بر زیاده روی و مصرف بیش از اندازه سرکه سیب است. استفاده بی‌رویه از سرکه سیب آسیب‌های زیر را به همراه دارد:

  • آسیب به معده: سرکه سیب به علت اسیدی بودن ممکن است احساس سوزش در ناحیه معده ایجاد کند. استفاده از این ماده اسیدی هم‌چنین بر خلاف نظر افرادی که معتقد بودند سرکه سیب برای افراد دارای زخم معده مفید است، برخی دیگر مصرف آن را برای افراد دارای مشکل زخم معده، سوزش سر دل و دل درد، به کلی منع می‎کنند.
  • ایجاد مشکلات روده: سرکه سیب دارای فیبر محلول است، فیبر محلول با رشد و تکثیر میکروب‎های مفید باعث کاهش التهاب و هضم و دفع سریع می‌شود اما مصرف بیش از اندازه آن باعث ابتلا به بیماری اسهال می‌شود.
  • کاهش اشتها: مصرف مداوم و زیاد سرکه سیب باعث کاهش اشتها و در نتیجه ایجاد ضعف و بی‌حالی در فرد می‌شود.
  • نفخ شکم و معده: به عقیده برخی مصرف سرکه سیب باعث ایجاد نفخ شده و کسانی که در دوران قاعدگی از مشکل نفخ رنج می‌‌برند نباید از آن استفاده کنند.
  • تشدید رفلاکس معده: افراد دارای مشکل رفلاکس معده که رفلاکس معده آن‎ها به علت بازگشت اسید به مری است لازم است از مصرف هرگونه ماده اسیدی از جمله سرکه سیب خودداری کنند، زیرا مواد اسیدی باعث تشدید این بیماری می‌شود.

بهتر است در صورت بروز چنین علائمی سریعا به دکتر متخصص گوارش  مراجعه کنید یا از طریق مشاوره نلاین با فوق متخصص گوارش با دکتر مشکلتان را درمیان بگذارید.

 

درمان مشکلات گوارشی با سرکه سیب

همانطور که پیش‎تر در مبحث خواص سرکه سیب گفته شد مصرف به اندازه و مناسب سرکه سیب در درمان برخی مشکلات گوارشی مانند هضم سریع غذا و درمان یبوست، درمان التهابات روده، از بین بردن مواد سمی موجود در معده و روده و ناراحتی‎های مربوط به معده نقش موثری دارد. هم‌چنین معمولا به کسانی که دارای مشکلات معده هستند توصیه می‌شود بعد از مصرف غذاهای چرب و سنگین حتما از سرکه سیب استفاده کنند تا بتواند به هضم راحت‌تر آن کمک کرده و باعث کاهش علائم مشکلات معده شود

 

عملکرد سرکه سیب برای گوارش

نظرات متفاوتی درباره عملکرد سرکه سیب در دستگاه گوارش وجود دارد. برخی معتقد به آثار و خواص بی‌نظیر سرکه سیب در مشکلات دستگاه گوارش و درمان و حتی پیشگیری از آن هستند و معتقدند استفاده از سرکه سیب درصد بالایی از مشکلات گوارشی را درمان کرده و مانند یک معجزه عمل می‌کند. از طرف دیگر برخی بر این هستند که استفاده از سرکه سیب به ویژه استفاده زیاد از آن به علت اسیدی بودن نه‌تنها به درمان مشکلات گوارشی کمک نمی‌کند بلکه می‌تواند منجر به آسیب  ‏‎ها و بیماری‎های دیگر مانند زخم معده و مشکلات گوارشی شود.

 

 

طریقه مصرف سرکه سیب

فارغ از نظرات مثبت و منفی درمورد استفاده از سرکه سیب اگر این نتیجه حاصل شد که از سرکه سیب استفاده شود، لازم است حتما از طریقه مصرف آن آگاه شد تا از عوارض احتمالی پیشگیری شود.

  • از سرکه سیب باید به اندازه کم استفاده شود
  • قبل از مصرف حتما سرکه را در مقداری آب حل کنید
  • اگر از دارو استفاده می‌کنید حتما از عدم تداخل و آسیب دارو با سرکه اطمینان حاصل کنید
  • از مصرف سرکه با معده خالی خودداری کنید
  • سعی کند حدالامکان بعد از مصرف غذا از سرکه سیب استفاده کنید
  • در صورت استفاده نادرست از سرکه ممکن است مری دچار آسیب شود
  • برای جلوگیری از آسیب سرکه به دندان سعی کنید از نی استفاده کنید
  • بهتر است از ترکیب سرکه به همراه آب و عسل استفاده شود

 

عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه سرکه سیب

همانطور که در بالا خواندید خواص سرکه سیب زیاد است، اما در هرصورت مصرف بیش از اندازه هر ماده غذایی به بدن ضررهایی می‌رساند و سرکه سیب نیز از این قاعده مستثنا نیست. چند عارضه جانبی که برای سرکه سیب ذکر شده را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

 به تاخیر انداختن عمل دفع در معده

سرکه سیب با کاهش میزان خروج غذا از معده و ورود به دستگاه گوارش از افزایش قند خون جلوگیری می‌کند. با این حال، این اثر ممکن است علائم گاستروپارزی که یک بیماری شایع در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ است را بدتر کند. در این بیماری عصب‌های موجود در ناحیه شکم به درستی کار نمی‌کنند، در نتیجه غذا بیش از اندازه در معده باقی می‌ماند و در نتیجه نظم سیستم گوارش برهم می‌خورد.

چطور از عوارض جانبی سرکه سیب پیشگیری کنیم؟

اکثر افراد می‌توانند بدون ایجاد هیچ مشکلی از سرکه سیب مصرف کنند به شرط آنکه به موارد زیر توجه شود:

با میزان کم شروع کنید:

با مقدار کمی سرکه سیب شروع کنید و بعد کم کم مصرف را به دو قاشق غذاخوری در روز برسانید.

قرار گرفتن دندان در معرض اسید استیک را به حداقل برسانید:

سعی کنید سرکه را در آب رقیق کرده و با نی بنوشید. دهان خود را بشویید:

 

بعد از مصرف سرکه سیب دهان را با آب بشویید.

برای جلوگیری از آسیب بیشتر به مینای دندان، حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید و بعد مسواک بزنید. اگر به بیماری گاستروپارزی مبتلا هستید، از مصرف سرکه سیب صرف نظر کنید:

 

اگر با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنید بهتر است از مصرف سرکه سیب دوری و یا میزان مصرف آن را تا یک قاشق غذاخوری در روز، آن هم همراه با آب یا سالاد، پایین بیاورید. نسبت به حساسیت و آلرژی‌ها آگاه باشید: حساسیت و آلرژی نسبت به سرکه سیب بین افراد شایع نیست اما اگر یکی از علائم آلرژی را داشتید مصرف سرکه سیب را فورا قطع کنید

دسته‌بندی بلاگ وبلاگ ما
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت